TEST: Dixon PDS2233BN 13x3
Zaskakująca jakość w przystępnej cenie Autor: Paweł Ostrowski • 25 października 2018

- Brzmienie
- Estetykę wykonania
- Dbałość o detale
- Solidną konstrukcję i trwałość
- Stosunkowo niewielką cenę
- Mógłby być odrobinę głośniejszy
- Towar trudno obecnie dostępny na polskim rynku!
Mamy za sobą już kilka randek z werblami Dixona. Do testów dostaliśmy modele serii Classic, które zasiedlają raczej dolną półkę cenową producenta, oferując jednak bardzo zaskakującą jakość w przystępnej cenie.
Tym razem przyglądamy się bliżej trzynastocalowemu PDS2233BN - estetyczny i schludny zewnętrznie, a jaki przy bliższym zapoznaniu? Zapraszam do lektury moich wrażeń płynących z kilku upojnych spotkań z tym małym dzikusem...
Budowa i wykonanie
Werbel oznaczony jest symbolem PDS2233BN (co ciekawe, uwidocznionym jedynie na opakowaniu werbla, nigdzie na powierzchni samego instrumentu). To najmniejszy rozmarowo werbel z serii Classic, jaki dostaliśmy do testów.
![[img:1]](/img/artykuly/zdjecia/dixon-pds2233bn-93464-min.webp)
- Rozmiary: 13 x 3 cala
- Budowa korpusu: brązfosfor o grubości 1 mm
- Śruby naciągowe: 10 (po dziesięć na każdą stronę)
- Obręcze: Power Hoop 2.3 mm
- Wykończenie: chromowany osprzęt
- Naciągi: Evans G1 Coated (góra), brak oznaczenia (dół)
Werbel wykonany jest starannie, z dbałością o detale. Prosta konstrukcja maszynki sprężyn działa solidnie i skutecznie - nic nie blokuje się przy zaciąganiu sprężyn, a poza tym nie poluzowuje podczas grania. Obręcze idealnie wpasowane w konstrukcję werbla, powodują, że instrument łatwo się stroi, dopasowując brzmienie pod wybrany przez siebie zakres. Estetyczna tabliczka z mocno uwidocznionym logo serii CLASSIC z pewnością dodaje prestiżu i klasy instrumentowi.
Brzmienie i wrażenia użytkowe
Trzeba przyznać, że werbel brzmi w sposób czytelny i przejrzysty - w szerokim zakresie stroju. Najbardziej optymalnie - nastrojony w średniej wysokości dźwięku - charakteryzuje się skupionym, konkretnym soundem. Nie jest uciążliwy pod względem wybijających się alikwotów. W zasadzie nie wymaga dodatkowego tłumienia - sam w sobie brzmi na tyle klarownie, aby nie trzeba było ingerować w brzmienie za pomocą tłumika. Mimo to, lekkie przytłumienie powoduje jeszcze bardziej punktowy "punch".
Werbel nie jest też przesadnie głośny - nie wybija się ponad zestaw, co zdarza się nierzadko w przypadku werbli wykonanych z metalu. Sprężyny werbla są kolejną jego zaletą. Precyzyjny mechanizm naciągający pomaga uzyskać natychmiastową reakcję dynamiczną i artykulacyjną - cicho lub głośno, szybko albo wolno - w każdej sytuacji sprężyny są dobrze słyszalne i brzmią czytelnie.
W przeprowadzonym teście sprawdzane było brzmienie werbla w różnych parametrach nastrojenia - od brzmienia niskiego, poprzez strój bardziej uiwersalny, aż do bardzo wysokiego naciągnięcia membran. W każdym z tych rodzajów stroju, instrument sprawdził się, wykazując ciekawe właściwości.
W dalszym etapie badaliśmy brzmienie werbla w kontekście całego zestawu, sprawdzając jak zgrywał się z pozostałymi instrumentami. Jak się okazuje, brzmiał bardzo spójnie, emanując dużo większą "głębią" niż można by się spodziewać, biorąc pod uwagę jego nikczemne 3 cale głębokości. Werbel brzmi klarownie, nie hałasuje nadmiernie i nie zostawia brudu niechcianymi przydźwiękami. W średnim i wysokim stroju instrument brzmi naprawdę przyzwoicie. Z kolej nastrojony niżej nie stracił swojej czytelności.
Podsumowanie
Skromne trzy cale głębokości pozwalają osiągnąć całkiem zadowalający dół w niskim stroju, choć instrument nie należy do przesadnie głośnych - strojony nisko nie wybija się zbyt mocno na tle zestawu, wkomponowując się idealnie brzmieniem i głośnością Groove jest bardzo czytelny, a wrażliwe sprężyny z dobrą reakcją na artykulację pozwalają grać gęsto i precyzyjnie.