ProMark Select Balance - Test pałek perkusyjnych
Autor: Przemysław Głowacki • 3 czerwca 2014- Wytrzymałość
- Możliwość wyboru pałki pod własne preferencje w ramach tego samego modelu
- Doskonałe wyważenie oraz jakość
Select Balance to nowa linia pałek perkusyjnych od ProMark, rewolucyjna - jak twierdzi producent. Jeśli chcielibyśmy dokonać podziału rodzaju pałek perkusyjnych, to możemy wyróżnić je na dwojaki sposób - te, które środek ciężkości mają w przedniej części pałki oraz te, których środek ciężkości skierowany został w rękojmi pałki. Determinując swój wybór kierowaliśmy się jedną z tych dwóch pożądanych przez nas cech, zazwyczaj u różnych firm. Teraz możesz wybrać ten sam model pałki w ramach jednego producenta z różnym umiejscowieniem środka ciężkości.
Swego czasu użytkowałem mój ulubiony model 3AL od ProMarka i stawiałem go jako swój wzór wyważenia, ciężkości, grubości oraz kultury pracy pałki perkusyjnej. To co z czasem zaczęło mi przeszkadzać, to właśnie wspomniany środek ciężkości - pałki pracowały zdecydowanie do przodu, więc przy słabszej kontroli w większych tempach niestety przestawało się mieć nad nimi kontrolę - i ten czynnik charakteryzował wszystkie pałki od tego producenta.
Przerzuciłem się w między czasie na Vic Firtha, który zapewniał większą moc ze środkiem ciężkości w ręce przy optymalnym odbiciu. Teraz nie musisz szukać innych rozwiązań, ponieważ dalej możesz grać ulubionym modelem pałek, o tej samej grubości, długości z różnym feelingiem.
W jaki sposób firma uzyskuje taki petent? To proste. Moment zwężenia się pałki - w modelu Forward zwężenie to zaczyna się w odległości 2 1/4" od główki, w modelu Rebound są to 3" od końca pałki, dzięki czemu tył pałki staje się cięższy, a środek ciężkości przesuwa się w kierunku rękojmi.
Dzięki firmie MusicDealer mam okazję przetestować i przekonać się na własnej skórze czym jest Select Balance. Dostarczony został model o średnicy 0.565" z różnym balansem - Forward (środek ciężkości z przodu pałki) oraz Rebound (odbicie - środek ciężkości w rękojmi pałki).
Forward
Nie trzeba nawet zaczynać grać by poczuć wyraźnie, że pałka „idzie do przodu”. W grze odczuwa się to jeszcze bardziej i jest to „typowy” ProMark. Pałki przy wymachiwaniu sprawiają odczuwalny opór, co może trochę męczyć nieprzyzwyczajonych do tego typu pracy drewna. W dynamice forte, przy duszkach, wprawkach werblowych, paradididlach, jedynkach, balans nieco pomaga, ponieważ przekłada się na odbicie i dużo większą kontrolę nad słabszymi uderzeniami.
W telegraficznym skrócie - pałka może spodobać się perkusistom jazzowym, bluesowym lub takim którzy grają różne finezyjne figury, mniej nastawione na moc, a na precyzję i dbałość o smaczki.
Model FBH565TW to zbliżony do popularnego 5A kij wykonany z najwyższej jakości hikory z główką w kształcie łezki. Całość została polakierowana, jednak na tyle delikatnie, że pałki pewnie siedzą w dłoni. Na ich jakość przekłada się też niesamowita wytrzymałość, ale to już wiedziałem za czasu użytkowania modelu 3AL. Pałki po dwugodzinnej grze na próbie wyglądają bardzo dobrze - nie łuszczą się, a drewno nie odpryskuje trocinami zamieniającymi dywan pod perkusją w tartak.
Rebound
Jeśli chodzi o pałki ze środkiem w ręce to wzorem dotychczasowym był dla mnie Vic Firth i te pałki rzeczywiście takie były - trzymały się dłoni, nie wybaczały krzywizn i zapewniały soczysty rimshot z werbla. Model RBH565TW z tym rodzajem odbicia wydają się dużo agresywniejsze niż ich bliźniaczy model. Pewnie leżą w dłoniach, nieco mniej odbijają same z siebie, stąd ich praca wydaje się naturalniejsza i bardziej do okiełznania. Przy energicznym graniu te cechy są bardzo pożądane - rimshot brzmi potężnie i ostro zaginając fale w powietrzu.
Tym modelem ProMark może zbliżyć do siebie użytkowników innych firm, w tym wspomnianego przeze mnie Vic Firtha czy Balbexa, których kultura pracy jest zgoła inna od tej typowej ProMarkowej. Nie jest to prawdą, że pałeczkami nie będzie dało się zagrać finezyjnych wprawek - po prostu ich odbicie i praca na membranach wydaje się naturalniejsza, chociaż tak naprawdę jest to kwestia tylko i wyłącznie indywidualna i zależy od personalnych upodobań każdego perkusisty.
Eksploatacja pałek po kilkugodzinnych zmaganiach za zestawem pozostawia duże nadzieję. Jeśli chodzi o kształt główki, sposób lakierowania - mamy to samo co w siostrzanym modelu.
Podsumowanie
Nie można powiedzieć oraz określić jednoznacznie, która pałka jest lepsza - istnienie takiego pojęcia i klasyfikacji było by niedorzeczne, ponieważ Select Balance to nie „wybierz pałkę lepszą lub gorszą” tylko wyjście naprzeciw perkusistom, preferującym różne zachowanie się pałek w trakcie gry. Wybierz tą, z którą czujesz się najlepiej w trakcie użytkowania i która zapewnia Ci maksymalne wykorzystanie nabytej techniki - po prostu „Select Balance”!
Galeria zdjęć ProMark Select Balance: