Dynamika i akcentowanie - warsztaty perkusyjne Cz. III
Akcenty i ghosty - dynamiczne katalizatory Autor: Paweł Ostrowski • 9 kwietnia 2021
Dynamika ożywia naszą muzykę i raczej nikogo nie dziwi ta informacja, ale żeby móc korzystać z tych dobrodziejstw potrzebne są odpowiednie umiejętności oraz wyczucie, które pozwolą nam czerpać z bogactwa tych ulepszeń. Jedną z bardziej skutecznych form dynamicznego wsparcia jest akcentowanie na talerzach, co dodaje polotu groove’om i ubarwia podziały, nadając im charakteru i świeżości.
Najbardziej przydatny system akcentowania wykorzystamy w grze na hihacie i ridzie, z kolej najczęstszym miejscem lokacji akcentów są nuty główne (1, 2, 3 i 4) oraz akcentowanie na “i”. Technika akcentowania to już “system”, który trzeba sobie samodzielnie wypracować (akcentowanie na talerzu w efektywny sposób wykorzystuje wygodną mechanikę ruchu ręki - m.in. Technikę Moellera, dzięki której możemy grać w szybszym tempie z akcentami, nie męcząc nadmiernie ręki - akcent i uderzenie nieakcentowane gramy praktycznie jednym ruchem ręki). Co do tego “gdzie akcentować?” - najczęściej hihat akcentujemy na jego krawędzi, a ride na jego dzwonku (bell’u).
Dynamicznie przeciwstawne do akcentów są z kolej ghosty, które to wypełniają przestrzeń w cichej dynamice, budowane głównie na werblu. Warunek użyteczności ghostów określa ich precyzyjność rytmiczna oraz odpowiednio niski poziom głośności, tak by po prostu nie przeszkadzały i nie “zatykały” podziału, za to nadawały mu charakteru i szlachetności. Jak ćwiczyć gosty? Ćwiczeń jest wiele, najlepiej jest kontrastować je z akcentami, trenując np. uderzenia dwójkowe (z jednej i drugiej ręki) z akcentem na pierwsze i drugie uderzenie dwójki. W takim wypadku różnica pomiędzy akcentem, a ghostem powinna być jak największa. Drugim sposobem jest włączanie ghostów w podział, pojedynczo, tak aby pojawienie się ghosta (najpierw jednego, później większej ilości) w żaden sposób nie zmieniło brzmienia pozostałych instrumentów (werbel akcentowany, stopa, hihat), a także stabilności groove’u.
To co jesteśmy w stanie ulepszyć i zmieniać na korzyść brzmienia:
- Warsztaty perkusyjne - wstęp
- Technika uderzania - warsztaty perkusyjne Cz. I
- Właściwe brzmienie perkusji - warsztaty perkusyjne Cz. II
- Dynamika i akcentowanie - warsztaty perkusyjne Cz. III
- Co wpływa na brzmienie perkusji ? - warsztaty perkusyjne Cz. IV
- Złe samopoczucie to zła gra - warsztaty perkusyjne Cz. V