Właściwe brzmienie perkusji - warsztaty perkusyjne Cz. II
Spójność brzmieniowa i dynamiczna Autor: Paweł Ostrowski • 2 kwietnia 2021
2 kwietnia 2021
11:13
Paweł Ostrowski
Infodrum.pl
Właściwe brzmienie wynika w dużej mierze ze świadomości, wyczucia i odpowiedniej kontroli głośności, która jednak traktuje zbiór instrumentów wchodzących w skład zestawu jako jeden instrument.
W praktyce musimy po prostu odpowiednio wyważyć pomiędzy głośnością składników naszego drumsetu - by wyodrębnić to co trzeba, a stonować inne instrumenty zestawu - wtedy brzmienie będzie odpowiednie. W różnych gatunkach muzycznych kwestia proporcji dynamicznej przedstawia się nieco inaczej, ale uogólniając - ustalmy najbardziej pożądany sposób dynamizowania zestawu, uniwersalny dla szerokorozumianej muzyki “groove’owej”.
- Podstawę groovu stanowi stopa i werbel, więc te instrumenty zdecydowanie powinny wysuwać się na plan pierwszy (solidnie uderzone 2 i 4 ręką werblową, konkretnie i równie punktualnie grana stopa…). Grając cross stick (uderzenie w obręcz werbla z pałką umiejscowioną drugim końcem na membranie), starajmy się także aby strzał w werbel był solidny, konkretny i ładnie brzmiący (wysuwamy pałkę słabiej i mocniej, tak aby znaleźć odpowiednio właściwe miejsce jej uderzenia w obręcz, które brzmieć będzie możliwie najlepiej). Ghosty na werblu z kolej staramy się grać jak najciszej.
- Tomy - z natury cichsze niż werbel, więc wymagają silniejszego ataku (większej siły uderzenia). Dobrze jest zbudować nawyk mocniejszego uderzania w tomy niż w werbel, dzięki temu będziemy brzmieć potężniej - jest to szczególnie ważne podczas przechodzenia z werbla na tomy (przejścia, solówki), które powinno rozwijać dynamikę - coraz głośniej - gdy z werbla przenosimy uderzenia na tomy (nieco cichsze z natury niż werbel wyposażony w sprężyny). W przeciwnym razie przejście nam “siądzie”, czyli nie będzie jeszcze tego dodatkowego “rąbnięcia” na finał przejścia…
- Talerze - z natury także głośne (hihat, a zwłaszcza ride), a więc w muzyce groove’owej dobrze jest je wyciszyć, uderzając w hihat / ride naprawdę lekko (niewielka odległość, z której uderzamy powinna w tym pomóc). Odwracamy niejako sytuację, ucząc się grać silniejszą ręką z góry lżej na hihacie (prawą, jeśli jesteś praworęczny), a słabszą z dołu mocniej na werblu (lewą). Niezależnie jak mocno gramy na talerzach (bo w cięższych gatunkach muzyki pożądany jest głośny hihat, zwłaszcza otwarty, czy rozwiercający mózg bell ride’a, lub ogniście dziergane crashe), werbel jednak powinien zdecydowanie przebijać się swoją mocą przez gąszcz brzmieniowy talerzy. W muzyce jazzowej za to sytuacja bywa najczęściej odwrotna - talerze budują groove (np. swing na ride), a werbel i stopa jedynie dopełniają całości, grając zwykle dużo ciszej.
Mając tę podstawową świadomość, kształtujmy właściwe proporcje zestawu.
To co jesteśmy w stanie ulepszyć i zmieniać na korzyść brzmienia:
- Warsztaty perkusyjne - wstęp
- Technika uderzania - warsztaty perkusyjne Cz. I
- Właściwe brzmienie perkusji - warsztaty perkusyjne Cz. II
- Dynamika i akcentowanie - warsztaty perkusyjne Cz. III
- Co wpływa na brzmienie perkusji ? - warsztaty perkusyjne Cz. IV
- Złe samopoczucie to zła gra - warsztaty perkusyjne Cz. V
reklama