Technika a brzmienie - warsztaty perkusyjne Cz. I

Podstawy artykulacji Autor: Paweł Ostrowski • 26 marca 2021
26 marca 2021 11:13
Paweł Ostrowski Infodrum.pl

Od tego chcę zacząć. Technikę uderzania w instrument (czy używając mniej brutalnego określenia: “sposób wydobycia dźwięku”) warto doskonalić przez całe życie, pracując nad motoryką. Niby żadna w tym filozofia, po prostu uderzamy tak, aby trafić, a jednak...

Zacznijmy od najbardziej znaczących parametrów technicznych, których rozwój poprawi brzmienie, jeśli potrafisz świadomie je kontrolować i rozwijać.

 

1. Sposób trzymania pałek

Luźny, ale pewny uchwyt pałki ma duże znaczenie - tak by nie spinać mięśni i nie blokować mechaniki ruchu, a jednocześnie trzymać pałkę na tyle stabilnie, by nie wypadła podczas gry. Sposobów trzymania pałek jest wiele. Warto skupić się na komforcie chwytu oraz na odpowiedniej kontroli pałki. Polecam (trzymając pałki w sposób klasyczny), kontrolować je głównie dwoma ostatnimi palcami (czwartym i piątym), zachowując swobodę ruchu w obrębie dłoni, a tym samym odpowiednią jej mobilność. Pozycja wyjściowa do uchwytu może przedstawiać się następująco:

 

[img:1]

Zamykając dłoń (palce) w naturalny sposób, uzyskujemy najbardziej naturalny uchwyt pałki.

 

Podstawowe umiejętności trzymania pałek i ich kontroli przekładają się na późniejszy komfort gry na werblu i całym zestawie (a ten z kolej wpływa mocno na brzmienie). Właściwa kontrola pałek i komfortowa postawa przy werblu i zestawie.

 

[img:2]

Właściwa kontrola pałek i komfortowa postawa przy werblu i zestawie.

 

2. Sposób uderzania

Sprawny perkusista posiada nie tylko umiejętność trzymania tempa, umiejętności techniczne pozwalające mu zdobyć odpowiednią prędkość i umiejętności dopasowania tempa swojej gry do określonej wartości BPM (beats per minute), ale potrafi też świadomie operować dynamiką i brzmieniem, różnicując te parametry. A teraz konkretnie…

Docelowo starajmy się trafiać w sam środek bębna (werbel, tomy), bo jest to miejsce, które wydobywa z instrumentu najbardziej szlachetne brzmienie - “środek tarczy” to nasz cel, do którego powinniśmy zawsze celować. Im bliżej krawędzi bębna (obręczy), tym brzmienie spłaszcza się, skraca, a ilość przydźwięków (wysokich alikwotów) wzrasta. To samo tyczy się uderzania w stopę - ustawiając młotek pedału stopy w samym środku bębna, uzyskamy najbardziej basowy, pełny dźwięk.

Oczywiście możemy też świadomie różnicować brzmienie instrumentów - grając bliżej obręczy niż środka uzyskujemy inne brzmienie, co możemy wykorzystać, gdy chcemy aby np. werbel zabrzmiał w różny sposób.

 

3. Dynamika

Szerokość dynamiczna to podstawa naszej skuteczności. Gdy potrafimy płynnie poruszać się w każdym poziomie głośności, wówczas jesteśmy w stanie swobodnie odnaleźć się w niemal każdej muzyce, a nasza technika jest bardziej uniwersalna.

 

Jak zwiększać swój zakres dynamiczny?

  • Ćwiczymy w skrajnych poziomach głośności (rudymenty na werblu, zestawie, groove, przejścia) - w ustalonym tempie (metronom!) gramy to samo jak najciszej i jak nagłośniej (np. naprzemiennie PLPL lub dwójkami PPLL) - zacznij od tego typu najprostszych ćwiczeń.
  • Ćwiczymy płynną zmianę głośności (crescendo, decrescendo) - grając proste ćwiczenia (metronom!) zwiększamy głośność i zmniejszamy (np. naprzemiennie szesnastkami PLPL przez jeden takt zwiększamy głośność, a przez kolejny zmniejszamy) - wychodzimy od bardzo cichego poziomu dynamiki (początek taktu pierwszego i koniec drugiego, dochodząc do bardzo głośnego (koniec pierwszego i początek drugiego taktu). Zmiana głośności powinna być płynna!

 

Z czasem możemy wydłużać ilość taktów, aby wzrost głośności był bardziej rozciągnięty. Pamiętajmy też, że dynamika zależy od motoryki uderzenia, czyli sposobu wykorzystania poszczególnych grup mięśni zaangażowanych w grę. Używajmy swojego “ciała” w sposób świadomy, tzn. chcąc uzyskać niewielką głośność, uderzamy z niewielkiej odległości (podnosimy pałkę na 2-3 cm powyżej naciągu). Na tak krótkim dystansie pałkę wprawiają w ruch głównie palce, nadgarstek jest prawie nieruchomy. Natomiast by uzyskać dużą głośność, podnosimy pałki wyżej, co zapewni nam dużo większą siłę uderzenia - wówczas mocno angażujemy nadgarstki, ale także przedramiona, dzięki czemu jeszcze bardziej zwiększymy siłę ataku.

 

4. Zbędne tłumienie

Zwracajmy uwagę na to, aby nie tłumić instrumentów po uderzeniu, poprzez pozostawienie pałki na naciągu - zaraz po uderzeniu pałka opada wprawdzie siłą bezwładności, jednak pozostawiamy ją minimalnie nad membraną / talerzem (zwracajmy uwagę zwłaszcza na werblu, aby pałka nie zostawała na membranie po uderzeniu).

 

5. Wzmacnianie siły uderzenia - rimshot

Rimshot, czyli uderzenie jednocześnie w naciąg i obręcz werbla (rzadziej tomów) tą samą pałką. Ten rodzaj uderzania wzmacnia siłę wydobywanego dźwięku, zwiększając nie tylko jego głośność, ale i pasmo brzmieniowe (dzięki uderzaniu w obręcz drugim końcem pałki, dźwięk staje się bardziej donośny, bardziej “utwardzony”). Trafiając główką pałki w środek werbla, uderzamy dodatkowo jej częścią środkową w obręcz, starając się (j.w.) nie pozostawiać pałki przyklejonej do werbla tuż po uderzeniu.

Rimshot możemy “skrócić” lub “wydłużyć”, tzn. uderzając pałką bliżej krawędzi werbla (+obręcz), dźwięk rimshota będzie wyższy (jak to mówimy “skróci się”). Możemy dzięki temu uzyskać inne brzmienie tego samego werbla. Z drugiej strony, odsuwając pałkę w przeciwną stronę (uderzamy za środkiem, wydłużając ramię pałki pomiędzy jej główką, a miejscem, w którym uderza drugą stroną w obręcz) - otrzymamy jeszcze bardziej donośnie, mocniejsze brzmienie rimshota (“wydłużymy” go).

 

To co jesteśmy w stanie ulepszyć i zmieniać na korzyść brzmienia:

 

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz