TEST: Mikrofony Audio-Technica ATM
Wydobywają z instrumentu szczerą prawdę, chociaż ta prawdziwość brzmi zadziwiająco idealnie! Autor: Paweł Ostrowski • 18 maja 2018Testujemy zestaw mikrofonów Audio Technica, którym omikrofonowaliśmy zestaw perkusyjny. Test wykonaliśmy najbardziej klasycznym sposobem, nagrywając perkusję na 8 niezależnych tracków, używając standardowego interface’u wielokanałowego - bez wyrafinowanych sprzętów studyjnych z górnej półki cenowej.
Zadaniem testu było sprawdzenie skuteczności znanych od lat mikrofonów firmy Audio Technica w warunkach sceniczno-domowych, dużo bardziej uproszczonych niż elitarne progi renomowanego studia nagrań. Wyniki testu nie są matematycznie policzalne - uzyskaliśmy dane dźwiękowe, a nie liczbowe, którymi to dzielimy się z Wami w nagraniach. Sposób omikrofonowania:
- Stopę zebraliśmy mikrofonem ATM250, położonym swobodnie na poduszce tłumiącej, wyścielającej bęben basowy.
- Werbel zarejestrowany przy użyciu ATM650, tomy za pomocą ATM230 PK, hihat zebrany z góry pojemnościowym mikrofonem ATM450, a po obu stronach zestawu ustawiliśmy mikrofony pojemnościowe AT4040.
- Mikrofony podpięliśmy pod interface 16 kanałowy - ZOOM R16, który pozwolił na wielościeżkową rejestrację sygnałów.
Zobacz test video:
Audio Technica ATM250 - mikrofon dedykowany do stopy:
- Rodzaj: dynamiczny
- Charakterystyka: hiperkardioidalna
- Pasmo częstotliwościowe: 40 Hz - 15.000 Hz
- Czułość: -54 dB (1.9 mV)
- Impedancja: 600 ohm
- Waga: 252 g
- Wymiary: 127.5 x 55 mm
Cena detaliczna: 1185.67 zł brutto
Audio Technica ATM250
Audio Technica ATM650 - mikrofon dedykowany m.in. do werbla:
- Rodzaj: dynamiczny
- Charakterystyka: hiperkardioidalna
- Pasmo częstotliwościowe: 80 Hz - 17.000 Hz
- Czułość: 56 dB (1.5 mV)
- Impedancja: 600 ohm
- Waga: 279 g
- Wymiary: 164.2 x 38.8 mm
Cena detaliczna: 612,64 zł brutto
Audio Technica ATM650
Audio Technica ATM230 PK - zestaw 3 mikrofonów do perkusji:
- Rodzaj: Dynamiczny
- Charakterystyka: hiperkardioida
- Pasmo częstotliwościowe: 30 - 12.000 Hz
- Czułość: -54 dB (1.9 mV) re 1V at 1 Pa
- Impedancja: 600 ohm
- Waga: 292g
- Wymiary: 82.5 x 38.0 mm
Cena detaliczna: 1851,20 zł
Audio Technica ATM230 PK
Audio Technica ATM450
mikrofon pojemnościowy dedykowany m.in. jako
overhead lub mikrofon gitarowy:
- Charakterystyka: kardioidalna
- Pasmo częstotliwościowe: 40 - 20.000 Hz
- Filtr dolnozaporowy: 80 Hz, 18 dB/oktawa
- Czułość: -41 dB (8.9 mV)
- Impedancja: 200 ohm
- Maksymalny poziom wejściowy: 152 dB SPL, 1 kHz przy 1 % zniekształceń harmonicznych
- Zakres dynamiki: 127 dB, 1 kHz przy maksymalnym SPL
- Stosunek sygnał/szum: 69 dB, 1 kHz przy 1 Pa
- Wymagane zasilanie phantom: 11-52 V DC, 3.5 mA
- Przełącznik: Flat, roll-off, 10 dB pad
- Waga: 98 g
- Wymiary: 126.9 x 21 mm
Cena detaliczna: 1185,67 zł brutto
Audio Technica ATM450
Audio Technica AT4040
mikrofon + koszyk - mikrofon pojemnościowy dedykowany
m.in. jako overhead, mikrofon gitarowy lub vocalowy:
- Charakterystyka: kardioidalna
- Pasmo częstotliwościowe: 20 Hz - 20.000 Hz
- Czułość: -32 dB (25.1 mV)
- Impedancja: 100 ohm
- Maksymalny poziom wejściowy:
- 145 dB SPL, 1 kHz na 1 % zniekształceń harmonicznych
- 155 dB SPL, z tłumikiem 10 dB
- Poziom szumów własnych: 12 dB SPL
- Zakres dynamiki: 133 dB, 1 kHz na 1 Pa
- Stosunek sygnał/szum: 82 dB, 1 kHz na 1 Pa
- Wymagane zasilanie Phantom: 48 V DC, 4.2 mA
- Przełączniki: tłumik, filtr dolnozaporowy
- Waga: 360 g
- Wymiary: 170 x 54 mm
Sugerowana cena detaliczna: 2028,27 zł
Audio Technica AT4040
PODSUMOWANIE
Czego perkusista oczekuje od mikrofonów? Bardziej niż dane techniczne, interesuje go użyteczność i walory praktyczne.
Estetyka i trwałość
Pod tym względem nie mamy żadnych zastrzeżeń. Mikrofony użyte w teście nie tylko wzbudzają szacunek wizualny (zwłaszcza efektowne AT4040 w koszykach), ale przede wszystkim budzą zaufanie solidną konstrukcją i (szacowaną) trwałością pod względem eksploatacji.
Trudno doszukiwać się szczególnych uroków wizualnych, mikrofon nie ma być ładny, ale winien dobrze brzmieć, jednak wizualność mikrofonów serii ATM i AT wyraźnie przykuwa uwagę i warto wspomnieć również o tym.
Brzmienie
Jak głosi teoria - idealny mikrofon to taki, który odzwierciedli najbardziej wiernie brzmienie zestawu, które słyszymy gołym uchem, przenosząc je jako źródło dźwięku niczym niezniekształcone.
Próbka możliwości Audio-Technica ATM:
Praktyka pokazuje, że dobre mikrofony potrafią znacznie upiększyć brzmienie bębnów, nadając im szlachetności, soczystości, przestrzeni, koloru, czy po prostu większej mocy.
W tym wypadku zestaw mikrofonów wydobył z nagranego zestawu DW Performance to, czego oczekujemy jako perkusiści - bębny nie straciły swojej naturalności, mikrofony nie narzucały swojej charakterystyki brzmienia, naturalnie odwzorowując sound każdego z instrumentów, wzbogacając brzmienie pięknym szerokim pasmem i przestrzenią, którą udało się uzyskać z niedużego pomieszczenia o powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych. Brzmienie uznaliśmy za naturalne, ale okrągłe, czyste i bez zniekształceń, nienacechowane zbyt wąską charakterystyką któregokolwiek z mikrofonów.
Gdybyśmy mieli podsumować test mikrofonów jednym zdaniem, byłoby to stwierdzenie: "Wydobywają z instrumentu szczerą prawdę, chociaż ta prawdziwość brzmi zadziwiająco idealnie".