WYWIAD: Tomasz Łosowski

O początkach współpracy z Zildjianem, trasie koncertowej Kombi i nowym jazzowym projekcie Autor: Przemysław Głowacki • 19 stycznia 2015
19 stycznia 2015 13:00
Przemysław Głowacki Perkusista / drum-tech

Z Tomkiem znamy się od lat - to bardzo miły, ciepły człowiek o nadpobudliwym instrumencie mowy, co czyni go ciekawym i świetnym, wymagającym rozmówcą. Spotykając go na Zildjian Day 2014 nie mogłem mu odpuścić - wziąłem go na bok i trochę go odpytałem z tego i tamtego - zapraszamy do relacji z tej rozmowy.

 

Przemysław Głowacki: Tomek - na początku gratuluję tytułu Najlepszego Edukatora i zdobycia Eugeniusza! 

Tomasz Łosowski: Dziękuję. Jest to dla mnie ważna nagroda, bo w pewien sposób podsumowuje wiele lat edukacyjnej pracy. Sporo osób zagłosowało na mnie i chcę je tutaj bardzo pozdrowić oraz podziękować wszystkim tym ludziom, fanom, dawnym i teraźniejszym uczniom, sympatykom. Szmat czasu …pierwszych uczniów miałem w 1990 roku…

Jest to też dobry moment, aby przeprosić - jeśli kogoś zawiodłem. Na swoją obronę mogę jedynie napisać, że jestem tylko człowiekiem i też popełniam błędy.

 

[img:1]

 

Spotykamy się dzisiaj na Zildjian Day w Katowicach - powiedz mi - ile to już lat należysz do Rodziny? Jak zaczęła się Twoja współpraca z największym producentem talerzy perkusyjnych na świecie? 

Zostałem endorserem firmy Zildjian w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych zeszłego wieku. Zawsze chciałem grać na tych talerzach. Podobała mi się plastyka ich brzmienia - to, że nie były dla mnie zbyt ostre, miały ciepło i bogactwo różnych pięknych tonów. Wielu wspaniałych perkusistów na nich grało i gra do dzisiaj. Zildjian to olbrzymia tradycja i historia muzyki. Wszyscy wielcy jazzmani grali na tych blachach: Elvin Jones, Max Roach, Buddy Rich, Tony Williams, Steve Gadd… lista jest długa. 

 

Obserwuję Twoje poczynania i zauważyłem, że razem z Tatą zagraliście trasę letnią jako Kombi - czy istnieją jakieś poważne plany wydawnicze, koncertowe, czy była to sprawa incydentalna?

Niestety są pewne kręgi i ludzie, którzy by chcieli, aby to była sprawa incydentalna. Jesteśmy dość mocno blokowani w dużych mediach. Na szczęście tak jak kropla drąży skałę, tak prawda o historii grupy Kombi powoli wychodzi na jaw i ciężko to już zatrzymać. Coraz to nowi ludzie dowiadują się o tym, co się stało przy tzw. "reaktywacji zespołu" i przecierają oczy ze zdumienia. Wchodząc na naszą stronę można zapoznać się z prawdziwą historią zespołu.

Nazwa grupy została skradziona memu ojcu. Dopisano dla niepoznaki drugie "i" (i tak obie nazwy wymawia się prawie tak samo). Ludzie, którzy nie znają historii prawdziwego Kombi, kojarzą ten zespół tylko z falsyfikatem pisanym przez dwa "ii", grającym już na zupełnie inną modłę…

Mój ojciec nigdy nie robił muzyki dla szmalu, nie grał kiczu. To co komponował (bardzo dużo muzyki instrumentalnej oraz wokalnej) zawsze charakteryzowało się pełnym profesjonalizmem muzycznym i świetnym brzmieniem. Idąc dalej tym torem, właśnie wchodzimy do studia i nagrywamy nową płytę. Premiera i promocja przewidziana jest właśnie na 2015 rok. Można już posłuchać jednego z nowych utworów:

 

 

Od kilku lat jesteś endorserem DW i posiadasz cudowny, wykonany na Twoje zamówienie zestaw z serii Exotic - jeśli miałbyś mnie przekonać do niego jakich argumentów byś użył? 

Ja nie muszę Ciebie ani nikogo do nich przekonywać. Nie jestem handlowcem, tylko muzykiem ;). Jest to światowa firma, produkująca instrumenty na bardzo wysokim poziomie. Oczywiście jest to kwestia gustu, czy lubisz brzmienie DW (klonowe, tłuste, dość otwarte, z atakiem oraz ciepłem…)

Grałem w swoim życiu na różnych zestawach, wykonanych z różnych gatunków drewna. Po latach przekonałem się, że najbardziej pasuje mi klon. Jeśli do tego dodamy jeszcze markę firmy DW oraz fakt, że korpusy wybrał mi prezes John Good, to masz już odpowiedź dlaczego gram na tych bębnach.

 

Nad czym obecnie pracujesz?

Jutro właśnie wchodzę do studia i nagrywam nowy jazzowy projekt z Piotrem Lemańczykiem i Szymonem Łukowskim. Jest to ciekawe trio - bębny, kontrabas i saksofon altowy. Nie ma tu instrumentu harmonicznego. Jest to takie nawiązanie to nowego tria Steve Lehmana. Piotrek był niedawno na jego koncercie i odpadł (he he). Skomponował nowy materiał i postanowiliśmy to nagrać.

Następnie (już niebawem) wchodzę do studia i nagrywamy Kombi. W "międzyczasie" nagram bębny na moją płytę solową. Ciągle to odkładam, ale chcę teraz wykorzystać sytuację, że mój instrument będzie omikrofonowany w studio do nagrań Kombi. Co do mojej płyty - skomponowałem dziesięć nowych utworów. Stylistyka podobna jak na C.V. Próbkę znaleźć możesz na You Tube:

 

 

Kolejny projekt to zespół Quartado, który również będzie nagrywał w tym roku nową płytę - tym razem z wokalistą. Mamy już materiał oraz bardzo dobrego wokalistę. Wszystko jest w fazie wstępnych przygotowań. Komponowane są utwory, pisane teksty… Rok temu nagraliśmy płytę fusion. Chcemy zmienić nieco formułę, ponieważ zależy nam na dotarciu do szerszego grona słuchaczy.

Następny, bardzo świeży projekt, to dość elitarny kwartet jazzowy. Cieszę się, że mogę grać w takim towarzystwie - Cezary Paciorek, Maciej Sikała, Piotr Lemańczyk i ja. Mamy za sobą już pierwszy koncert. Również w tym roku nagramy płytę.

Został zespół Orange Trane. Mamy pomysł na nową płytę z udziałem gościa specjalnego - możliwe, że będzie to muzyk z Anglii. Póki co, wszystko jest w fazie przygotowań - dlatego nie mogę nic więcej powiedzieć na dziś.

Oprócz tego jak zwykle będę prowadził warsztaty, workshopy - wszędzie tam, gdzie tylko mnie zaproszą. Prowadzę je w dwóch wariantach - tylko dla perkusistów, lub też dla całych zespołów (np. w domach kultury, sklepach i szkołach muzycznych, klubach)… Organizacja warsztatów to często ruch oddolny. Sporo inicjatywy muszą wykazać pasjonaci, uczniowie i wszyscy ci, którzy byliby zainteresowani, abym przyjechał i z nimi popracował. Jeżeli macie pomysły w tej kwesti - śmiało do mnie piszcie.

 

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale jesteś Ojcem oraz głową rodziny zdominowanej przez płeć piękną, ale i temu przyszedł kres, ponieważ w Twoim życiu pojawił się syn - czy przejawia zainteresowanie instrumentem i pasją Taty?

Nasze dzieciaki bardzo lubią muzykę i muzykowanie. Często w dzień wolny (np. w niedzielę) przychodzą do mojego pokoju "perkusyjnego", biorą pałeczki i grają. Próbują grać na różnych instrumentach. Perkusja jest oczywiście bardzo przez nich lubiana ;)

Nie zmuszam ich do nauki "na serio". Jest to bardzo trudny instrument, nie chcę ich zniechęcać. Coś czasami podpowiem, pokażę, ale nie w sposób nachalny.

 

[img:2]

 

Czy podczas codziennych ćwiczeń stawiasz na groove czy zajmujesz się priorytetowo doskonaleniem techniki? Co uważasz za najważniejsze w byciu perkusistą?

Muszę stawiać na wszystko. Nie mogę żadnej działki zaniedbać, bo gram szerokie spektrum stylistyczne. Staram się ogarniać wiele rzeczy i tematów (na ile czas mi pozwala). Robię też dużo prób, w różnych składach. Dawniej wiele pracowałem z metronomami, sekwencerami. Obecnie uwielbiam grać z żywymi ludźmi - jest to też wspaniałe ćwiczenie i nauka.

Najważniejsze w byciu perkusistą wg mnie, to bycie wrażliwym, muzykalnym i bardzo kreatywnym. Trzeba też pracować nad timem. Time - czyli wewnętrzny zegar, to podstawa. Trzeba również być bardzo pewnym siebie, grać z ekspresją. Bębniarz - "ciepła klucha", to dość słaba sytuacja (niezależnie od stylistyki muzycznej). Dalej, ważne są też różne techniki (rąk, nóg, koordynacja). Bardzo ważne są groovy… Generalnie - mamy tu bardzo dużą ilość czynników. Ważne też, jakim jesteś człowiekiem w pracy - np. w zespole. Czy jesteś kontaktowy, uprzejmy, czy też gburowaty, wybuchowy… wszyscy musimy pracować nad swoim charakterem - to jest często trudniejsze niż ćwiczenie na bębnach (ha ha).

 

Bardzo dziękuję Ci za poświęcony czas! Czy chciałbyś coś przekazać czytelnikom Infomusic - Perkusja?

Pragnę pozdrowić wszystkich czytelników i życzyć wszystkiego dobrego na nowy, 2015 rok!

Pozostałe wywiady
Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Jaki wpływ na pracę muzyka na scenie może mieć Klang? Technologia sceniczna poprawiająca komfort pracy muzyków podczas występów ma zasadnicze znaczenie dla samego artysty, bo nie ma nic bardziej frustrującego dla muzyka na scenie niż zły odsłuch bądź jego kompletny brak. Firma Klang... WYWIAD: Krystian Czarnecki | GEWA Music GmbH Rozpoczynamy serię wywiadów z ludźmi mocno zaangażowanymi w kreowanie rynku perkusyjnego w Polsce. To osoby często niewidoczne medialnie, bez których nasz lokalny biznes perkusyjny nie miałby szans funksojonować WYWIAD: Patrycja Betley-Napierała Patrycja Betley-Napierała to postać doskonale znana na polskim rynku perkusyjnym. Artystka wszechstronna, perkusjonistka doskonale władającą technikami gry na cajonie, Bodhranie i wielu innych instrumentach perkusyjnych. Nadarzyła się... WYWIAD: Mariusz Duda | Riverside, Lunatic Soul Mariusz Duda Riverside, Lunatic Soul 28 września 2018 roku ukazał się siódmy długogrający album zespołu Riverside zatytułowany „Wasteland”. Lider formacji, Mariusz Duda, zgodził się porozmawiać ze mną w Gdańsku, tuż przez... WYWIAD: Virgil Donati Z australijskim wirtuozem perkusji rozmawiamy o podejściu do grania, jego sposobach na utrzymanie znakomitej formy i wyrażaniu twórczości. - Po tylu latach w zawodzie po prostu gram. Ćwiczę pomysły i koncepcje, które pochodzą z mojej... WYWIAD: Dirk Verbeuren Tegoroczna jesień wyraźnie obfituje w perkusyjne wydarzenia, a festiwale przeplatają się licznymi warsztatami oraz pokazami, które w naszym kraju obrastają coraz bardziej w ilość, ale też w jakość. Jednym z głośniejszych perkusyjnie dni...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz