WARSZTATY: Punktualne Szesnastki #4

Gramy z basem Autor: Paweł Ostrowski • 14 listopada 2017
14 listopada 2017 10:00
Paweł Ostrowski Infodrum.pl

W tym cyklu lekcji doskonalimy puls szesnastkowy w groove'ach ósemkowych, tzn. hihat gramy ósemkami, a pulsację szesnastkową wprowadza gęściej grana stopa, czasem werbel. Gęsto, ale punktualnie.

Punktualne szesnastki wracają po wakacyjnej przerwie! Co nie oznacza, że w wakacje były mniej punktualne... po prostu trudno było znaleźć basistów, którzy mają czas na nagrania, chociaż... w sezonie letnim także i my - perkusiści nie byliśmy lepsi pod tym względem.

16#

 

 

Po upojnym sezonie muzycznym (lub przynajmniej wakacyjno-wypoczynkowym) warto powrócić do bardziej systematycznych ćwiczeń, którym sprzyja i pora roku i pogoda za oknem... Tym razem gościem honorowym lekcji jest Karol Kozłowski - znamienity basista, który nagrał dla nas swój bas. Karol znany jest między innymi ze współpracy z zespołami: Kombi, Quartado, The Moongang oraz z Kasią Popowską, Teatrem Muzycznym Roma i jeszcze z co najmniej tuzinem innych wykonawców. Zachęcam do ćwiczeń z basem, który do tej lekcji nagrał Karol. Obiecuję wiele przyjemności... wiem, bo sam już grałem i to nie jeden raz, więc testy "na Karolu" przebiegłby bardzo pomyślnie.

 

 

"Punktualne Szesnastki" to pewien cykl, który tworzyłem z myślą o tym, by pracować nad punktualnością groove'u (zwłaszcza groove'u!), dając sobie możliwość do tego, by ćwiczyć przyjemniej i w sposób bardziej muzykalny - stąd pomysł, aby zapraszać basistów do nagrań basu do konkretnych podziałów.

Oczywiście, jak to w życiu bywa, im dalej w las, tym więcej drzew, więc w trakcie tworzenia kolejnych lekcji pojawiły się nowe pomysły na rozwinięcie tego cyklu lekcji - nowe pomysły na dodatkowe ćwiczenia. Zachowując schemat pracy, trzymajmy się jednak harmonogramu. Najpierw rozgrzewka przed sesyjnym finałem.

 

[img:5]

 

Stały schemat pracy każdej lekcji pomaga nam wypracować plan działań i niezbędną  rutynę w budowaniu swojego systemu treningu, a gdy ćwiczymy według ustalonego schematu, to łatwiej nam później dodawać swoje ulepszenia, bo łatwiej jest wrócić do stałego, znanego już systemu.

Tym razem darujemy sobie ćwiczenia koordynacyjne, separujące nogi od rąk, bo większość schematów przerobiliśmy już we wcześniejszych lekcjach (1-3), ale  zachęcam Cię do stałego ćwiczenia tych prostych i zarazem nie prostych figur koordynacyjnych, z hihatem ósemkowym granym ręką i stopą oraz werblem w różnych miejscach pomiędzy nim (zachęcam do zajrzenia do lekcji wcześniejszych).

Zacznijmy znanym nam już doskonale, ale równie skutecznym ,co i upierdliwym, ćwiczeniem osadzającym groove. Polecam ćwiczyć te groove'y z gęsto ustawionym - szesnastkowym - metronomem (cztery szesnastki wystukiwane na każdą nutę główną).

 

[img:2]

 

Jeszcze ciekawiej ćwiczy się te podziały na ridzie, nie mówiąc już o crashu, zamiast hihatu i ridu. Dobrym wariantem treningowym może być granie ósemkowego pulsu na hihacie lub ridzie, po czym przechodzenie na dwa kolejne takty ćwierćnut prawą ręką na crasha, po czym powrót na hihat i ride. Precyzyjne uderzanie w crash to kolejny temat - ciężej o powtarzalność i wyczucie time'u, gdy crash wybrzmiewa dużo dłużej niż ride. Zwróćmy teraz swe oczy w stronę ćwiczenia werblowego, zaakcentowanego tu i tam nie bez powodu...

 

[img:1]

 

Na stworzonych akcentach zbudujemy jak zwykle groove, ale póki co - poćwiczmy same akcenty, tym razem kolejność rąk dowolna, także akcent obydwoma wskazany. Przenieśmy akcenty na inne instrumenty zestawu... 

 

[img:3]

 

Nadeszła w końcu chwila by z akcentów zbudować groove. To oczywiście dowolny wariant przełożenia mocnych części taktu na podział. Równie dobrze moglibyśmy zbudować mniej regularny groove, np. zamieniając stopę tuż przed dwa na werbel, a na dwa grając stopą. Możliwości jest mnóstwo, ale tutaj skupiamy się na tej jednej wersji podziału.

 

[img:4]

 

Zacznijmy od bardzo wolnego tempa (50 BPM), poniżej masz loop basowy by poćwiczyć ten podział. Przyspieszamy czując dobre osadzenie groove'u, do tempa 80 (kolejny loop basowy poniżej) i szybszych temp. Odpowiednie osadzenie groove'u to w końcu możliwość do podjęcia dalszej zabawy, jaką będzie zagęszczanie podziału według własnego uznania (szesnastkami na hihacie, ghostami na werblu, otwarciem hihatu, itp.).

Na sam koniec, tradycyjnie, zmierzymy się z wersją triolową groove'u, czyli szesnastki budowane stopą i werblem grają w pulsie shuffle (zapis nutowy ten sam, tylko inna pulsacja w jakiej gramy - posłuchaj nagrania video dla lepszej orientacji w pulsie). 

Życzę Ci wielu jesiennych uniesień podczas tych ćwiczeń i do zobaczenia!

 

 

Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz