5 wskazówek Chrisa Frantza, które każdy znać powinien
Mam dla Was pięć wskazówek od Chrisa Frantza, które każdy perkusista znać powinien. Zapraszam! Autor: Mikołaj Pawlak • 7 marca 2016Chris Frantz przyznaje, że nie zawsze chętnie szlifuje swoje zagrywki perkusyjne. Podczas wywiadów otwarcie deklaruje, że zdarza mu się nie dotykać swojego zestawu nawet przez ponad miesiąc.
Ćwiczenia dla Frantza oznaczają grę z innymi muzykami, w szczególności z jego żoną i znajomą z zespołów Talking Heads oraz Tom Tom Club - Tiną Weymouth. Przedstawiamy pięć wskazówek od Chrisa Frantza, które każdy perkusista znać powinien!
1. Miłość do komputerów
Zawsze dziwi mnie, gdy słyszę głosy perkusistów mówiących złe rzeczy na ten temat. Automaty perkusyjne są bardzo użyteczne! Są rzeczy i zagrywki, których zagranie w rzeczywistości graniczyłoby z cudem, bądź byłoby dosłownie niemożliwe - w świecie elektroniki te słowa nie istnieją.
Chris Frantz
2. Nie zwracaj uwagi na film Whiplash!
Pamiętam, że mówiłem Tinie - 'Hej! znalazłem ciekawy film na temat perkusistów. Chodźmy go obejrzeć.' Nie miałem na jego temat większych informacji, więc postanowiłem pójść do kina. Prędko jednak spostrzegłem, że to nie dla mnie.
Gdy byłem dzieckiem miałem wielu dobrych nauczycieli gry. Nie upokarzali i nie znęcali się nade mną. Jedyne nadużycia w tym temacie spotkałem u nauczycieli matematyki, nie muzyki...
Chris Frantz
3. Szkoła artystyczna może być lepszym szkoleniem
niż niejedna szkoła muzyczna
Szkoła artystyczna to dobry grunt dla ludzi, którzy mają unikalne perspektywy. Wiele moich ulubionych zespołów ma w swoim składzie osoby, które uczyły się w takiej właśnie szkole - zaczynając od The Beatles, Stones, a kończąc na brytyjskich zespołach punkowych. Nie jestem do końca pewny, czy szkoły muzyczne nauczą cię tak grać.
Chris Frantz
4. Graj jak w Stax
Kiedy dorastałem i zaczynałem swoją przygodę z perkusją, moim idolem byli Ringo Starr oraz Charlie Watts. Następnie odkryłem muzykę soul i podczas gry dostrzegłem, że bardzo się różni od tego, co lubiłem dotychczas. Było to nietypowe uczucie, którego doświadczyłem pierwszy raz w życiu.
Al Jackson Jr. z Stax Records jest najlepszy. Ludzie rozmawiają na temat minimalizmu, i kiedy używa się tego określenia w temacie perkusji, pierwszy na myśl przychodzi mi właśnie Al. Dźwięki grane przez jego osobę były czyste i czytelne w każdym momencie. Jego partie były proste, aczkolwiek idealnie zgrane z czasem i perfekcyjnie dopasowane do kontekstu utworu. On po prostu wiedział, co dany utwór potrzebuje, aby był zwyczajnie doskonały.
Chris Frantz
5. Słuchaj dokładnie piosenki i zespołu
Czy grasz w studio, czy na scenie, ważna jest świadomość tego, co robią inne osoby z zespołu. Nie wybijaj się przed nich - swoją grą staraj się raczej idealnie dopełnić całości.
Chris Frantz
6. Myśl o kolegach z zespołu i bądź jego częścią
Jeżeli kiedykolwiek próbowałeś grać na innym instrumencie wiesz już, że jest to trudne. Trudna jest gra na gitarze. Trudna jest gra na pianinie. Jeżeli chce się być w tym dobrym, trzeba ciężko pracować.
Niektórzy perkusiści są zbyt pewni siebie i nie słuchają tego co się dzieje dookoła. Po prostu uderzają w bębny, nie skupiają się na niczym innym. Jest to duży błąd. Pomyśl o swoich kolegach i po prostu staraj się być częścią zespołu, może twoja gra się zmieni, ale wszystko w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Chris Frantz