Z czego zrobione są talerze perkusyjne?

Odkrywamy tajemnice stopów metali wykorzystywanych do produkcji talerzy Autor: Przemysław Głowacki • 12 czerwca 2015

W poprzedniej, pierwszej części poradnika, przyjrzeliśmy się materiałom używanym do produkcji pałek perkusyjnych oraz sklasyfikowaliśmy je. W tej części przyjrzymy się talerzom perkusyjnym - z czego się je kuje, toczy, wystukuje oraz co oznaczają tajemnicze skróty, którymi się je oznacza.

Materiały używane do produkcji talerzy perkusyjnych dzielą się ze względu na ich trwałość oraz szlachetność brzmienia - choć to w dużej mierze determinują tak naprawdę techniki produkcyjne. Jednak prawdą jest, że najnowocześniejsze techniki nie sprawią, że mosiężny talerz zabrzmi powalająco. Do rzeczy.

 

Mosiądz (ang. Brass)

Mosiądz jest stopem miedzi (60-65%) oraz cynku (do 40%). Jest materiałem bardzo tanim w produkcji i nieskomplikowanym w obróbce. W kontekście porównawczym wypada również najkorzystniej jeśli chodzi o trwałość. Talerze wykonane z mosiądzu staniowią podstawy oferty entry-level i skierowane są dla początkujących perkusistów. W gąszczu zalet mają jedną, zasadniczą wadę - brzmią fatalnie, lecz początkujący perkusista nie zda sobie z tego sprawy z racji braku odniesienia, doświadczenia i wyrobionego gustu, który kształtuje się latami. W mojej kilkunastoletniej drodze perkusyjnej trafiłem jednak na dwa naprawdę zaskakująco dobrze brzmiące talerze wykonane w mosiądzu - był to ride Amati 20" oraz splash Orion Twister 10" - oczywiście dobrze brzmiące jak na mosiądz.

 

[img:1]

Paiste 101

 

Ciężko jest tak naprawdę określić charakter brzmieniowy tego materiału, jednak talerze wykonane z mosiądzu brzmią w 99% głucho, pusto i pokrywkowo. Dobre na próby, na początek, pierwsze koncerty w domu kultury i to wszystko.

Ciekawostką jest to, że wiele najlepszych gongów, talerzy efektowych (belle, zillsy - małe talerze umieszczane na palcach) czy tradycyjnych chin jest wykonanych z mosiądzu!

Przykłady: Paiste 101, Zildjian Planet Z, Sabian Solar, Meinl HCS

 

 

 

Brąz B8 (ang. Malleable Bronze)

Stop miedzi oraz cyny w stosunku 92% do 8%. Jest to pierwszy, szlachetny stop metalu używany przy produkcji talerzy perkusyjnych. Jest materiałem, którego możliwe jest walcowanie na zimno do postaci pożądanej grubosci arkuszy. Zdecydowanie droższy od mosiądzu lecz oferujący bogatsze brzmienie i większe możliwości reakcji na obróbkę.

Mimo, że talerze z brązu B8 z reguły zaliczane są do pół średniej, to firma Paiste opatentowała obrókę tego materiału na niespotykanym nigdzie indziej poziomie i doskonaląc ją w swoich pracowniach przez dziesiątki lat zrewolucjonizowała rynek wprowadzając do oferty słynne i znane każdemu perkusiście talerze z serii 2002. Pracę nad tym materiałem rozpoczęły się w Paiste Sound Lab już pod koniec lat 70 i okazało się, że przy odpowiednim potraktowaniu stopu i jego obróbce można uzyskać znaczną poprawę brzmienia i jakości talerzy z niego produkowanych.

 

[img:2]

Meinl MB20

 

Brąz B8 jest materiałem zauważalnie mniej trwałym niż mosiądz lecz oferującym w zamian brzmienie, o którym ciężko mówić przy mosiężnych blachach. Talerze z tego materiału skierowane są do perkusistów ceniących sobie brzmienie przy zachowaniu przyzwoitej ceny - nie jest to jednak materiał na tyle szlachetny, by blachy z niego wykonane satysfakcjonowały nas w nieskończoność. Są jednak doskonałym, kolejnym etapem naszej perkusyjnej przygody i wstępem do świata talerzy z najszlachetniejszego materiału, o którym w następnym akapicie.

Warto wiedzieć, że talerze Sabian B8, produkowane jak sama nazwa wskazuje z omawianego stopu, są najlepiej sprzedającą się seria talerzy perkusyjnych w historii przemysłu muzycznego.

Przykłady: Paiste 502, Zildjian ZBT, Sabian B8/B8 Pro, Meinl MCS

 

 

 

Brąz B20 (ang. bell bronze)

Najszlachetniejsza odmiana stopu miedzi oraz cyny (80% do 20%) używana w przemyśle perkusyjnym do produkcji talerzy. Jest to materiał najbardziej podatny na obróbkę mechaniczną bądź ręczną, oferujący bogate alikwoty i możliwości uzyskania tysiąca różnych brzmień i barw. Zgodnie z tendencją zaprezentowaną powyżej, brąz B20 oferuje najmniejszą trwałość (teoretycznie) w zamian za najbogatsza barwę (też w teorii), a tak naprawdę wszystko zależy od zastosowanych metod produkcji, która nadaje ostateczny kształt i charakter brzmieniowy. Ze względu na dużo wyższą zawartość cyny jest materiałem twardszym, przez to bardziej kruchym i zdecydowanie bardziej narażonym na uszkodzenia.

 

[img:3]

Zildjian ZBT

 

Brąz B20 zamyka łańcuch zależności pomiędzy trwałością materiału, a jego potencjałem brzmieniowym. Jest to materiał najbardziej szlachetny, przez co w konsekwencji najmniej trwałym z wymienionych, ale też uzależnione jest to od metod jego obróbki - nie jest powiedziane, że kategorycznie talerz z brązu B8 będzie trwalszy niż z B20. Determinantem są tu zastosowane metody obróbki, jak kucie ręczne, maszynowe, toczenie, wytłaczanie, skrawanie itp.

Przykłady: wszystkie najwyższe serie producentów talerzy - Paiste 602, Zildjian A Custom, Sabian AAX, Meinl MB20

 

 

 

Wielu producentów podjęło próbę doskonalenia stopów. Pionierem w tej dziedzinie był Paiste opracowując różne wariacje stopu B20 eksperymentując z domieszkami innych metali. Tym sposóbem powstały stopy brązu B20 znane jako PSA (Paiste Signature Alloy). Firma Meinl w przeszłości do produkcji tanich talerzy perkusyjnych używała stopów niklu i srebra - potrzeba eksperymentów wynikała z ograniczonych możliwości brzmieniowych mosiądzu. Aktualnie w ofercie różnych producentów pojawiły się talerze wykonane w 100% z aluminium, jak np. Sabian Alu Bells czy nowe talerze Paiste z serii PSX.

 

[img:4]

Sabian Alu Bell

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz