PORADNIK: Pałki perkusyjne - Z czym to ugryźć?
Jakie pałki perkusyjne będą dla Ciebie najlepsze? Radzimy co wybrać! Autor: Przemysław Głowacki • 6 grudnia 2018Od pałek perkusyjnych rozpoczynamy nasz cykl poradników perkusyjnych, które wprowadzą tych mniej doświadczonych i oświeconych w wiedzy w ten tajemniczy i zawiły świat tego instrumentu. Zacząć musimy od narzędzi niezbędnych do obsługi zestawu perkusyjnego - bez tego niestety nic nie wystrugamy.
Jak dobrać pałki pod siebie? Tu nie ma żadnej filozofii - po prostu musisz iść do sklepu i spróbować różnych par, szukać, grać, testować - nie ma innego wyjścia niestety. Musisz pamiętać jednak o tym, by szukać pałek w okolicach swojej budowy ciała (rosły chłop zamęczy się pałkami 7A, chuderlak po jednym rimshotcie 2B klasyfikuje się tylko na SOR) - to zasadnicze kryterium, na które warto zwrócić uwagę. Druga rzecz, o której warto pomyśleć, to materiał z jakiego wykonane są pałki - i na nim się skupimy w tej części poradnika.
Grab (ang. Hornbeam)
Drzewo grabowe jest materiałem bardzo tanim, łatwym w obróbce, szeroko dostępnym. Niestety - jest najmniej trwałe ze znanych materiałów do produkcji pałek. Topowi producenci na świecie już od dawna wyeliminowali grab jako budulca swoich produktów lub nawet nigdy po niego nie sięgnęli z powodów wymienionych powyżej - pałki grabowe charakteryzują się najmniejsza twardością, mają za to zasadniczą zaletę - są niezwykle tanie, więc są świetną alternatywą dla perkusistów o mniejszym budżecie lub dopiero rozpoczynających przygodę z perkusją.
Przykłady: większość modeli pałek Gładek, Osca, Bomba, Balbex Hornbeam
Balbex Hornbeam
Klon (ang. Maple)
Ten materiał znacie jako najpopularniejszy w budowie korpusów perkusyjnych, ale nie tylko to można z niego zrobić i używać z powodzeniem. Drewno to charakteryzuje się dużo mniejszą wagą w porównaniu do pałek o podobnych gabarytach, ceniony jest przede wszystkim ze względu na swoje walory brzmieniowe przy kontakcie z talerzami oraz bębnami, dlatego ma swoich zwolenników wśród perkusistów jazzowych grających delikatniej i stawiających na zróżnicowane brzmienia.
Przykład: klonowa seria pałek ProMark obejmująca 8 modeli, w tym sygnaturę Jasona Bonhama
ProMark Jasona Bonhama
Dąb (ang. Oak)
Dąb jest zdecydowanie najtwardszym drewnem w tym zestawieniu, przekłada się również to na jego wagę. Cenione za bardzo dużą wytrzymałość i konkretne, mocne i agresywne brzmienie. Pałki z dębu mają swych fanów wśród perkusistów lubiących dołożyć do pieca! Najpopularniejsze pałki dębowe ma w swojej ofercie firma ProMark w serii Shira Kashi Oak - seria obejmuje ponad 100 różnych modeli pałek! Niestety jest materiałem dość trudnym w obróbce oraz stosunkowo drogim, więc dostępność pałek dębowych jest ograniczona, jednak nie beznadziejna!
ProMark Shira Kashi Oak
Hikora (ang. Hickory)
Hikora... Znana wszystkim wszem i wobec kto ma przynajmniej szczątkowe pojęcie o perkusji. Zdecydowanie najpopularniejszy budulec do budowy pałek perkusyjnych - stanowi podstawę oferty wszystkich firm trudzących się produkcją pałek ze względu na swoje właściwości. Hikora łączy cechy wszystkich powyższych materiałów - jest bardzo trwałym materiałem przy zachowaniu rozsądnej wagi oraz twardości. Przez jej popularność rozrzut jakościowy jest niestety bardzo rozległy ze względu na różne pochodzenie tego drzewa, metody obróbki, magazynowanie i wiele innych czynników, które sprawiają, że "hikora hikorze nierówna". Stąd możemy trafić na modele bardzo trwałe, ale również na te pękające po jednym uderzeniu. Niemniej jest to materiał warty rozwagi i zdecydowanie wypróbowania.
Przykłady: 90% pałek w Twoim sklepie są wykonane z hikory
ProMark Hickory The Natural
Inne (ang. Others)
Istnieją również inne materiały do produkcji pałek perkusyjnych - pionierem w tej dziedzinie jest firma Ahead produkująca pałki, których rdzeń wykonany jest z grafitu, a wymienne covery z materiału około gumowego. Pałki te uznawane są za niezniszczalne, chociaż wielu jest śmiałków, którzy je uszkodzili, więc jednak się da! Innym materiałem są pałki wykonane z pochodnych węgla i włókien szklanych. Każdy materiał jest jednak inny niż klasyczne drewno, dlatego wymaga subiektywnej, indywidualnej oceny i zdecydowanie nie są to pałki do wejścia w ciemno - na tym etapie ich produkcji lepiej traktować je jako ciekawostkę niż realną alternatywę.
Ahead Carlos Figueroa