23 lipca 2019 09:00
Info Salony Muzyczne RIFF Salony Muzyczne RIFF tel: +48 22 543 92 60 www.riff.net.pl

Menedżerowie, którzy zmienili bieg historii

Często stoją z boku, poza światłem reflektorów i obiektywami kamer, a jednak gdyby nie oni, dziś świat muzyki wyglądałby inaczej. Menedżerzy muzyczni mogą nie być tak sławni jak zespoły, które prowadzą, ale często to właśnie oni odpowiadają za styl i to, co widzimy i słyszymy na scenie. Oto pierwsza część zestawienia najbardziej wpływowych menedżerów w historii muzyki.

 

„Pułkownik” Tom Parker – Elvis Presley

Historia słynnego menedżera Elvisa Presleya jest równie ciekawa, co samego króla rocka. Swój przydomek Tom Parker zawdzięcza honorowemu odznaczeniu wojskowemu, którym bardzo się szczycił i chętnie posługiwał się na co dzień. Kiedy wzrastała sława Elvisa i opinia publiczna zaczęła interesować się też „Pułkownikiem”, menedżer przez długi czas kłamał, że urodził się w USA i jako młody chłopiec uciekł z domu, by pracować w cyrku.

Dopiero w latach 60-tych jego rodzina z Holandii rozpoznała go na zdjęciach stojącego obok Presleya, i wówczas poznano jego prawdziwe imię: Andreas Cornelis van Kujik. Okazało się, że Parker był nielegalnym imigrantem i spekuluje się, że jest to powód, dla którego Elvis nigdy nie zagrał koncertu poza Ameryką. Artysta ufał jednak swojemu menedżerowi bezgranicznie i współpracowali oni na wyłączność od 1956 roku aż do śmierci Presleya w 1977 roku. Parker uważany jest za twórcę sukcesu króla rocka; Zawarł on wiele strategicznych kontraktów muzycznych, rozkręcił także karierę filmową Elvisa. Artyście najwyraźniej nie przeszkadzało nawet, że jego menedżer zarabia na nim olbrzymie pieniądze – pod koniec jego kariery Parker brał nawet… 50 procent zysków Presleya! To olbrzymia kwota, zważywszy, że normą w tej branży jest około 10 procent. „Pułkownik” zarabiał ostatecznie więcej niż sam Elvis, dzięki dodatkowym źródłom przychodów.

 

Brian Epstein – The Beatles

Następny bohater naszego zestawienia to prawdziwa legenda i człowiek, bez którego świat muzyki byłby dziś zupełnie inny. Paul McCartney powiedział o nim kiedyś: „Jeśli ktokolwiek był piątym Beatlesem, był nim Brian…”. Brian Epstein zobaczył występ Beatlesów pierwszy raz w listopadzie 1961 roku w klubie w Liverpoolu i wkrótce potem został ich menedżerem, pozostając nim do swojej śmierci w 1967 roku. Chociaż nie posiadał wcześniej żadnego doświadczenia w biznesie muzycznym, to jego pasja, szczera przyjaźń z członkami grupy i wytrwałość trzymała Beatlesów razem jako zespół, pomimo wewnętrznych napięć.

To właśnie on wymyślił charakterystyczny dla Beatlesów image „grzecznych chłopców”, namawiając ich m.in., by zakładali garnitury podczas występów, dzięki czemu byli w stanie zdobyć uznanie i zainteresowanie mainstreamowych mediów, a nawet wystąpić przed samą królową. W przeciągu roku od podpisania kontraktu z Epsteinem na świecie rozgorzała „beatlemania”, windując zespół na szczyty popularności i sprawiając, że Beatlesi stali się „bardziej popularni niż Jezus”, jak w słynnych słowach wyraził się John Lennon. Brian zmarł w 1967 roku w wieku 32 lat z powodu przedawkowania leków i mieszania ich z alkoholem. Był homoseksualistą, o czym wiedzieli nieliczni, w tym sami Beatlesi – kontakty seksualne dwóch mężczyzn były w Wielkiej Brytanii penalizowane za jego życia.

 

Andrew Loog Oldham – The Rolling Stones

W trakcie, kiedy świat opanowywała beatlemania i rodziła się kontrkultura, na londyńskiej scenie muzycznej kolejny brytyjski zespół zaczął powoli zdobywać popularność, mając wkrótce zapisać się na trwale w historii muzyki. Mowa o The Rolling Stones, którego menedżerem i producentem od 1963 roku był Andrew Loog Oldham. Zaczynał on swoją karierę jako asystent na londyńskiej scenie modowej, a następnie stał się publicystą, pracując m.in. dla Briana Epsteina. W lipcu 1963 roku, wciąż jako nastolatek, zaproponował współpracę młodemu zespołowi, w którym zobaczył potencjał na zostanie „anty-Beatlesami”. To właśnie Oldham promował „dziki” styl, dzięki któremu Stonesom udało się zdobyć rozgłos, zachęcił także Micka Jaggera i Keitha Richardsa, by pisali własne piosenki (wcześniej wykonywali głównie covery).

Obsceniczne zachowania Jaggera na scenie i skandaliczne hasła reklamowe były również w dużej mierze pomysłem menedżera zespołu. Wkrótce działania Oldhama przyniosły sukces i choć w erze Beatlesów Rolling Stonesi nieuchronnie stali w cieniu czwórki z Liverpoolu, to jednak zyskali szybko międzynarodowy sukces. W latach 1965-1967, kiedy Oldham wciąż był ich menedżerem, grupa stworzyła takie hity, jak „(I Can’t Get No) Satisfaction” czy „Paint it Black”, które przez długi czas znajdowały się na pierwszych miejscach list przebojów. Oldham opuścił zespół w 1967, po aresztowaniu Jaggera i Richardsa za posiadanie narkotyków, być może nie chcąc podejmować się ich publicznej obrony. Zostawił Stonesów w rękach innego człowieka, którego nazwisko wkrótce stało się bardziej znane, niż jakiekolwiek innego menedżera muzycznego tych czasów – Allena Kleina. To o nim John Lennon twierdził, że jest jak rekin – przepędzi wszystkie inne rekiny. Pytanie, czy jest w tym wszystkim miejsce na etykę…

 

więcej: riff.net.pl
Akustyczne
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz