Warsztaty Pearl/Pro-Mark w najbliższy weekend!!!
W dniach 5-6 marca w Warszawie na Uniwersytecie Muzycznym im. F.Ch. w Sali im H. Melcera odbędą się warsztaty perkusyjne poświęcone sprzętowi perkusyjnemu marki Pearl oraz Pro-Mark.
ul. Okólnik 2, 00–368 War szawa
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. 033 845 17 80 / 845 17 90
fax 033 845 14 98
e-mail: [email protected]
ZAPRASZAMY NA KONCERT:
Koncert muzyki Iannisa Xenakisa w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 2
6 marca, sala koncertowa, godz. 17.00,
Iannis Xenakis – człowiek renesansu, Grek, genialny matematyk i architekt, jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX, współpracownik Le Corbusiera
Wychowany na tradycji antycznej kultury greckiej, grecki patriota walczący w partyzantce greckiej w czasie drugiej wojny światowej. Jego muzyka na wskroś grecka, niesie również pierwiastki emocjonalności i leku będące wynikiem doświadczeń wojennych. Zderzenie szczęśliwego dzieciństwa z traumatycznymi doświadczeniami lat 1939 – 1945 pozostawiło w umyśle twórcy emocjonalny rozłam. Owo „pęknięcie” było również widoczne na jego sparaliżowanej twarzy – wyglądał tak, jakby dramat wojny zabił w nim jakąś część samego siebie.
Zafascynowanie kompozytora wielowiekową spuścizną kulturalną własnego narodu, pogłębione wnikliwymi studiami literatury antycznej zaowocowało kompozycjami na stałe wpisanymi w historię muzyki europejskiej.
Jest twórcą muzyki stochastycznej inspirowanej rachunkiem prawdopodobieństwa i algebrą zbiorów. W jego muzyce pojadę. Dźwięk traci znaczenie., Ważna jest struktura wyrażona jako ciąg dźwięków. Bud. Płaszczyzny brzmieniowe podobne do płaszczyzn architektonicznych. Inspiracja tymi dwoma nurtami zaowocowała serią licznych dzieł, z których część napisanych na instrumentarium perkusyjne zostanie zaprezentowana na koncercie 6 marca.
Okho – kompozycja w zamyśle przeznaczona na 3 bębny afrykańskie – Djambe, napisana dla legendarnego zespołu Le Cercle, w interpretacji warszawskiej zostanie wykonana na 3 zestawach multiperkusyjnych.
Poszczególne struktury rytmiczne kompozycji tworzą polifoniczno - stochastyczną tkankę dźwiękową, której profil wynikający z energetyki realizowany jest m. in. z zastosowaniem ogromnego diapazonu dynamicznego.
Idmen a i b – dzieła przeznaczone na chór i 10 perkusji. Inspiracją Xenakisa są tutaj homeryckie teksty Iliady i Odysei. W łącznikach kompozycji twórca wprowadził specjalnie zaprojektowane instrumenty, strojone w bliżej nieokreślonej skali metalofony – Sixeny. Partia chóru będąca imitacją starogreckich deklamacji, kontrastuje z niezwykle ekspresyjną tkanką dźwiękową realizowaną przez membranofony, których partie charakteryzuje skrajnie zróżnicowanie środków dynamicznych i artykulacyjnych
Kassadnra – dzieło będące częścią wielkiego misterium scenicznego Oresteia, napisanego do tekstu wielkiego tragika – Ajschylosa. Xenakis przy pomocy dźwięków zestawu multiperkusyjnego, barytonu amplifikowanego z towarzyszeniem psałterium opowiada mroczną historię rodu Atrydów, pełną morderstw, aktów kanibalizmu, zdrad.
Persephase – dzieło napisane dla formacji artystycznej Les Percussion de Strasburg. 6 ogromnych instalacji multierkusyjnych, rozlokowanych przestrzennie wokół odbiorców, realizuje polimeryczne struktury dźwiękowe. W części finałowej słuchacze doświadczą niezwykłego zjawiska muzycznego krążących nieustannie krążą w czasie i przestrzeni „kręgów brzmieniowych”