WYWIAD: Adam Marszałkowski | Coma

O muzycznych początkach, aktualnie używanym sprzęcie i nowej płycie Comy. Autor: Mateusz Siedlecki • 5 października 2016
5 października 2016 11:00
Mateusz Siedlecki INFOMUSIC.PL

Podczas tegorocznej edycji Meinl Drum Festival, mieliśmy okazję porozmawiać z Adamem Marszałkowskim - perkusistą zespołu Coma, który opowiedział nam o swoich muzycznych początkach, aktualnie używanym sprzęcie i oczywiście - nowej płycie Comy, której premiera już 7 października. Zapraszamy do obejrzenia video. Poniżej znajdziecie też zapis całej rozmowy.

 

Adam Marszałkowski dla Infomusic.pl:

 

Mateusz Siedlecki: Jak traktujesz występ na Meinl Drum Festival?

Adam Marszałkowski: Jest to chyba największe wyróżnienie w mojej perkusyjnej karierze. Na blachach firmy Meinl gram już ponad 10 lat i nie ukrywam, że było to dla mnie bardzo miłe, ale też i wymagające, ponieważ wiem jaka jest publiczność i z jakimi osobami spotkam się na scenie. Myślę, że jest to ogromne wyróżnienie dla każdego bębniarza.

Festiwale, zwłaszcza perkusyjne, rządzą się swoimi prawami. Przede wszystkim - przyciągają publiczność perkusyjną - amatorów, entuzjastów i oczywiście zawodowców, którzy chcą zobaczyć tu coś zupełnie innego. Ja sam cały czas jeżdżę na tego typu festiwale jako słuchacz i podpatruję, jak inni perkusiści robią to na żywo - to jest zupełnie inna energia, niż oglądanie ich występów na youtube.

 

MS: Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z perkusją?

AM: Jestem typowym przykładem samouka, który na początku był entuzjastą a później doszedł do wniosku, że należałoby coś z tym zrobić i uzyskać jakąś wiedzę. W pewnym momencie uczyłem się od wspaniałego perkusisty - Sławka Romanowskiego z Varius Manx, który odpowiednio mnie pokierował i w pewien sposób nauczył mnie, jak mam uczyć się samemu.

Jednak cała moja perkusyjna droga wzięła się z entuzjazmu - z tego, że chciałem grać na perkusji i chciałem być na scenie. Pokochałem ten instrument nie wiadomo skąd - nikt z mojej rodziny, ani nawet z moich znajomych, nie grał na perkusji. Po prostu nagle jakiś głos z nieba powiedział: "graj!".

 

[img:1]

 

MS: Jakiej rady udzieliłbyś młodym perkusistom?

AM: Jest bardzo dużo porad, których można udzielić. Perkusja jest dość trudnym instrumentem z jednego prostego powodu - z reguły nie można ćwiczyć w domu. Jest to podstawowy problem - ludzie chcą grać ale mieszkają w blokach i po prostu nie mogą sobie pozwolić na to, żeby grać w domu. Jeżeli chodzi o same początki, to przede wszystkim trzeba zarazić się pasją i znaleźć dobrego nauczyciela. Ponieważ na własnym przykładzie mogę stwierdzić, że wiem jakie błędy można popełniać ucząc się samemu.

Nauczyciel będzie mógł Cię w jakiś sposób pokierować. Potem zostaje znalezienie ludzi, z którymi chce się grać. Obecnie drogi perkusyjne są bardzo różne - są ludzie, którzy grają w zespołach, inni robią kliniki, a jeszcze inni są youtuberami i słyną z tego, że grają w sieci. Na początku trzeba więc wiedzieć, co chce się robić.

 

MS: Jak wygląda Twój aktualny zestaw perkusyjny?

AM: Zestaw, na którym dzisiaj będę grał, jest wypadkową tego, czego używałem przez wiele lat. Obecnie jestem endorserem firmy Tama - gram na orzechowych bębnach Star. Używam tylko dwóch floor tomów, nie używam tomów z przodu ponieważ przez te kilka lat zrezygnowałem z tego - potrafiłem przearanżować pewne rzeczy i w obecnej chwili nie są mi one potrzebne.

Jeżeli chodzi o werble - podstawowy to 13" Star, boczny to Star Classic 14x6.5". Używam też małego metalowego werbla Timpani, który w pewien sposób symuluje brzmienie elektroniczne. Na co dzień używam elektroniki np. Rolanda, ale na potrzeby festiwalu zdecydowałem się na Timpani.

Jeżeli natomiast chodzi o blachy, to oczywiście używam talerzy firmy Meinl. Podobnie jak większość perkusistów, którzy tu dzisiaj grają - lubuję się w blachach serii Byzance i po wielu latach użytkowania skompletowałem dokładnie taki zestaw, jaki chciałem.
W muzyce zespołu Coma stereotypem jest to, że blachy powinny być grube i wysokie. Ja natomiast doszedłem do wniosku, że świetnie sprawdzają się te cieńsze i trochę ciemniejsze. Dlatego też używam Dual Crash Ride'a 22", Extra Dry Crasha 19", Dual Crasha 18", Extra Dry China. Mój podstawowy hi-hat to 14-calowy Byzance Heavy Hi-hat Traditional.

Mam też hi-hat, który wszystkim polecam, ponieważ jest bardzo tani. Jest to formuła HCS, której profesjonalni perkusiści w zasadzie nie używają, ale staje się coraz bardziej popularna. Mój przypomina trash-head i jest chyba najlepszy z tej formuły. Oprócz tego jest jeszcze 14" trash-head.

 

[img:2]

 

MS: Co dziś zaprezentujesz na Meinl Drum Festival?

AM: Razem z Tomkiem Torresem i Darkiem Brzozowskim stanowimy tutaj tzw. „polish slot”. Pokaz podzielimy na dwa etapy - najpierw każdy będzie miał swoją część indywidualną, a potem będziemy grali wspólnie.

Jeżeli chodzi o muzykę, to zaprezentuję premierowy utwór z albumu zespołu Coma, pt. „Biblioteczka”. Powstawała aż cztery lata, ponieważ zmieniliśmy system pracy jeśli chodzi o nowy materiał Comy - Piotrek Rogucki najpierw napisał teksty, a później my robiliśmy do nich muzykę. Do tej pory powstawało to absolutnie inaczej, czyli najpierw muzyka, a później tekst.

Teraz musieliśmy natomiast zmierzyć się z materią, dopasować muzykę do tego, jakie emocje były w tekstach i zajęło to nam dosyć dużo czasu - dla nas był to absolutnie nowy sposób komponowania. W pewnym momencie było to tak, jakby firma portretowa - mamy tekst, wiemy jakie emocje są w nim zawarte i próbujemy do tego dołączyć muzykę w taki sposób, żeby nie stanowiła tylko ilustracji, ale była na równi z tekstem. W związku z tym, że robiliśmy to pierwszy raz, zajęło nam to tyle czasu.

 

MS: Jakie są pierwsze oceny nowej płyty?

AM: Z fanami bywa różnie. Gdy zespół wypuszcza płytę, to tak naprawdę nie wie, co się z nią będzie działo, bo to jest już etap skończony. Możesz tylko pomóc zrozumieć to, co jest zawarte na płycie przez wywiady, koncerty, pewne objaśnienia. Natomiast ludzie dostają już produkt, dostają jakieś tam dzieło i albo je akceptują albo nie - albo im się to podoba albo nie.

Będzie to na pewno materiał trudniejszy - zarówno pod względem tekstowym, jak i muzycznym. Tytuł brzmi 2005 YU55. Nie mogę przybliżyć do końca dlaczego tak jest, bo zdradziłbym całą kolej rzeczy, całą historię zawartą na płycie. Nowy krążek jest płytą koncepcyjną i motyw YU55 pojawia się praktycznie we wszystkich utworach.

 

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Virgil Donati Z australijskim wirtuozem perkusji rozmawiamy o podejściu do grania, jego sposobach na utrzymanie znakomitej formy i wyrażaniu twórczości. - Po tylu latach w zawodzie po prostu gram. Ćwiczę pomysły i koncepcje, które pochodzą z mojej... WYWIAD: Dirk Verbeuren Tegoroczna jesień wyraźnie obfituje w perkusyjne wydarzenia, a festiwale przeplatają się licznymi warsztatami oraz pokazami, które w naszym kraju obrastają coraz bardziej w ilość, ale też w jakość. Jednym z głośniejszych perkusyjnie dni... WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... O kondycji polskich sklepów... (wywiad) W związku z otwarciem nowego salonu Pro Drum w Krakowie, które zbliża się do nas wielkimi krokami, postanowiliśmy porozmawiać z Jakubem Sochackim - właścicielem firmy, który opowiedział nam o swojej perkusyjnej pasji oraz filozofii, jaką... WYWIAD: Trilok Gurtu O koordynacji podczas gry, używaniu głosu jako kolejnego instrumentu oraz łączeniu jazzu z muzyką indyjską rozmawialiśmy z perkusistą i kompozytorem Trilokiem Gurtu. WYWIAD: Russell Gilbrook Podczas ostatniej edycji festiwalu perkusyjnego Drum Fest, który odbył się w Brzeskim Centrum Kultury w Brzegu, mieliśmy ogromną przyjemność porozmawiania z Russellem Gilbrookiem - perkusistą legendarnej grupy Uriah Heep. Zapraszamy do... WYWIAD: Larnell Lewis Podczas tegorocznego koncertu teksańskiej supergrupy Snarky Puppy w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, nasza kamera odwiedziła Larnella Lewisa - perkusistę grupy, z którym udało nam się zamienić kilka słów. Zapraszamy do oglądania i...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz