TEST: TAMA Classic Pedal HP50

Klasyczne rozwiązanie, oparte o sprawdzone dawno temu pomysły Autor: Marcin Jahr • 16 sierpnia 2018
Tama HP50425 zł
16 sierpnia 2018 10:00
Marcin Jahr Muzyk
  • Świetne wzornictwo, bardzo solidne wykonanie, ładna i zwarta konstrukcja
  • Prostota ustawień, dająca dodatkowe możliwości
  • Łatwe składanie mechanizmu do transportu
  • Niska waga
  • Cena
  • Spodziewana wysoka trwałość i zadowolenie z posiadania
  • Fooboard nieco za głęboko 'schowany' pod krzywkę z bijakiem
  • Niewiadomego przeznaczenia motylkowa śruba stabilizująca spodnie pręty footboardu
  • Brak kolców stabilizujących pedał do podłogi
  • Nie ma ogranicznika na palce lub możliwości jego zamontowania

Nasz redakcyjny kolega, a przede wszystkim wybitny perkusista jazzowy, Marcin Jahr, przetestował dla nas hardware stopę TAMA serii HP50. Marcin zdążył już zdeptać w życiu niejeden pedał, tak więc konkretne wymagania doświadczonego perkusisty, w dodatku obdarzonego żyłką majsterkowicza, dostarczą nam bardzo cennych informacji na temat prezentowanej stopy.

W dzisiejszych czasach pewną zauważalną tendencją jest komplikacja urządzeń. Dotyczy to praktycznie wszystkich dziedzin techniki i technologii produkcji mechanizmów, w tym również na naszym perkusyjnym podwórku.

Zaawansowane pomysły rozwiązań regulacji, mnogość możliwych ustawień, tak pedałów perkusyjnych, jak i innych pracujących elementów zestawu często przyprawia o zachwyt, ale też i frustrację - na zasadzie - „jak to ustawić, żeby wreszcie zaczęło działać należycie?" Zamiast cieszyć się graniem lub ćwiczeniem, tracimy zwyczajnie czas eksplorując te wszystkie, bądź co bądź, wspaniałe wynalazki. 

 

[img:4]

 

Firma Tama rzuciła wyzwanie tym trendom i oprócz innych swoich nowoczesnych mechanizmów proponuje proste, klasyczne rozwiązania, oparte o sprawdzone dawno temu pomysły. W niniejszym artykule opiszę dokładnie pedał perkusyjny HP50, który był pierwszym mechanizmem serii Tama Classic Hardware.

Pedał perkusyjny "The Classic Pedal" HP50... przede wszystkim zadziwia wagą - mniej niż 1.5 kg! (dokładnie 1462 gramy) - uważam to za bardzo dobry wynik. Super prosta konstrukcja, bez sztywnej platformy, bardzo ładnie zaprojektowany footboard (nie doczekaliśmy się jeszcze prostego tłumaczenia tego słowa - "element, na którym spoczywa stopa perkusisty") - zresztą identyczny jest zastosowany w statywie do hi-hatu. Pojedyncza kolumna wspierająca wałek z krzywką do bijaka i... tu świetne rozwiązania.

 

[img:2]

 

Po pierwsze możemy (mimo zaznaczonych preferencyjnych ustawień) płynnie zmienić wysokość całego pedału, co pozwala na przypasowanie go do różnej średnicy wielkich bębnów - 18, 20 lub 22" na pewno (gdy bardzo chcemy „wycelować” bijakiem w środek naciągu. Po drugie (co wiążące się z „po pierwszym”, natomiast jest to błyskotliwe rozwiązanie moim zdaniem) - cały naciąg sprężyny przeniesiono na (składane do transportu) ramię pod kątem około 45 stopni w górę. Takie rozwiązanie całkowicie uniezależnia wybrany optymalny naciąg sprężyny od regulacji wysokości ustawienia całego zespołu sprężyny i bijaka.

Rozwidlenie kolumny u góry pozwoliło na zastosowanie dwóch łożysk na osi bijaka, co zapewni stabilność konstrukcji i trwałość łożyskowania. Dodatkowo, mamy oczywiście w zasadzie skokową, ale praktycznie płynną regulację ustawienia kąta bijaka. Bijak oczywiście można zdemontować, więc też można go dowolnie ustawić wyżej lub niżej, w zależności od osobistych preferencji.

 

[img:3]

 

Możemy również w zależności od potrzeb lub sytuacji (spowodowanej regulacją wysokości kolumny) skrócić lub wydłużyć pojedynczy łańcuszek („przeniesienie napędu” - żart motoryzacyjny) i tym samym wyregulować kąt ustawienia footboardu - pedału.

Na koniec - oczywiście mamy też do dyspozycji regulację naciągu sprężyny. W zasadzie dostępność wszystkich śrub umożliwia regulacje ustawień bez demontażu mechanizmu z bębna. Również do zabawy z ustawieniami nie trzeba się specjalnie schylać, ryzykując guza po uderzeniu głową w werbel. Podobnie - nawet śruba do przymocowania pedału do obręczy bębna jest w wygodnym miejscu - na prawym boku, czyli „na zewnątrz”.

Odnotowałem kolejny duży plus - producent oznaczył (w potrzebnych miejscach) w widoczny sposób trzy domyślne ustawienia (kropka, krótka kreska, dłuższa kreska), ale możliwości do eksperymentów mamy trochę więcej - granice wyznacza tu nasza fantazja, ograniczona jedynie zakresem regulacji i długością łańcucha.

 

[img:5]

 

Wrażenia z grania i pracy mechanizmu mam jak najbardziej pozytywne. Przede wszystkim po kilku pierwszych uderzeniach wydawało mi się, jakbym miał pod nogą coś dużo bardziej masywnego (ale nie ciężkiego lub topornego) - wygląda na to, że Tama zrobiła ten pedał dla mnie... Oczywiście to żart, ale uważam, że bardzo dobrze wyliczono momenty obrotowe (niewielka krzywka bijaka nie jest całkowicie okrągła) i ogólny rozkład sił. Całość pracuje płynnie i cicho, a także odpowiednio szybko i zwinnie - nie jestem najszybszym zawodnikiem, ale nic mi tam nie „grzęzło”, czy zatrzymywało się przy naciągu - bardzo fajna, bezproblemowa praca w pełnym zakresie dostępnych regulacji.

Zważyłem również bijak (też klasyczny - z twardego filcu, okrągły) - był nieco cięższy, niż inne moje bijaki (dokładnie 86 gramów), a więc dodatkowy odważnik nie wydaje mi się tu potrzebny. Elegancka, gładka powierzchnia footboardu, po wyjęciu z pudełka nowego pedału, lekko haczyła but, ale bardzo szybko się „dotarła”, jednak bez uszkodzenia, czy porysowania powierzchni. Zagrałem na tej „stopce” jeden koncert oraz dwudniową sesję nagraniową - mogę powiedzieć, że od praktycznie samego początku nie dostawałem żadnych sygnałów z mojej nogi, że mam jakiś inny, nowy pedał. 

W pudełku znajdziemy: mechanizm, gwarancję, instrukcję z czytelnymi obrazkami oraz standardowy kluczyk perkusyjny.

 

Plusy: 

 
  • Świetne wzornictwo, bardzo solidne wykonanie, ładna i zwarta konstrukcja
  • Prostota ustawień, dająca dodatkowe możliwości. Wszystkie śruby doskonale spasowane, kręcą się lekko,
  • Luzy dosłownie eksploatacyjne - właściwie tylko na zgięciu footboardu - zwykła ośka wyciszona plastikowymi tulejkami - ale nic nie stuka, ani nie klekocze,
  • Łatwe składanie mechanizmu do transportu,
  • Niska waga,
  • Cena - sugerowaną detaliczną (425 zł) uważam za odpowiednią. Trzeba zapłacić za pomysł i wykonanie, ale naprawdę warto!,
  • Spodziewana wysoka trwałość i zadowolenie z posiadania

 

Mało istotne (moim zdaniem) niedociągnięcia:


  • Fooboard nieco za głęboko „schowany” pod krzywkę z bijakiem - przy niższych ustawieniach kolumny trochę zawadzam czubkiem stopy o ośkę krzywki,
  • Niewiadomego przeznaczenia motylkowa śruba stabilizująca spodnie pręty footboardu (instrukcja nic na ten temat nie mówi). Myślę, że to akurat dobrze, że jest to razem skręcone, ale przy najniższym ustawieniu pedał uderza w tę śrubę. Prostym sposobem na to będzie udanie się do sklepu metalowego i zakupienie zwykłej śruby M8x16 (za 5 groszy?). Po przemyśleniach i zabawą z tym motylkiem myślę (co znów może stać się plusem), że producent dał jeszcze opcję poluzowania tej śruby i uniesienia podpiętki footboardu, czyli dopasowania jej w przypadku nierównej powierzchni podłogi lub niestandardowego kąta pochylenia samego bębna, lecz wydaje mi się, że taka sytuacja jest mało prawdopodobna,
  • Brak kolców stabilizujących pedał do podłogi - na upartego można je było tam zmieścić. Z drugiej strony wydaje mi się, że powoli znikają one z mechanizmów tego typu, więc nie odczuwam specjalnie ich braku.
  • Nie ma ogranicznika na palce lub możliwości jego zamontowania. Nieważne - jeszcze wcześniej (niż kolce) ten element zaczął znikać z wyposażenia pedałów perkusyjnych. 

 

Ocena ogólna: 9/10

 

Dostępność: TUTAJ

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Tama rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz