Test zestawu mikrofonów perkusyjnych Sontronics

Autor: Przemysław Głowacki • 12 marca 2014
Sontronics STC-1S4.700 zł (cały zestaw)
Sontronics DM-1B
Sontronics DM-1S
Sontronics DM-1T
12 marca 2014 13:00
Przemysław Głowacki Perkusista / drum-tech Dostarczył AUDIOTECH AUDIOTECH tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
  • Brzmienie
  • Wykonanie z dbałością o szczegóły przy zachowaniu dużej solidności
  • Wyposażenie

Kontynuujemy drugą część naszych poradników od laika dla laika. Dziś testujemy mikrofony perkusyjne firmy Sontronics.

Dzięki uprzejmości warszawskiego AudioTech otrzymaliśmy do testów zestaw składający się z mikrofonów:

 

  • STC-1S - parowane mikrofony pojemnościowe
  • DM-1B - mikrofon niskotonowy do centrali
  • DM-1S (2 szt.) - mikrofony do werbla
  • DM-1T (3 szt.) - mikrofony do tomów

 

Mikrofony zostały testowane na przewodach Proel Die-Hard oraz interfejsie Focusrite Scarlett 18i20, całość zarejestrowana na daw'ie Avid Pro Tools.

 

Sontronics STC-1S 

Jest to nic innego jak zestaw parowanych fabrycznie mikrofonów STC-1. Dostarczane w eleganckim drewnianym casie już od początku sprawiają wrażenie dokładnego urządzenia. Wewnątrz leżą na aksamitnym wyściełaniu wraz z filtrami przeciwwietrznymi oraz poprzeczką stereofoniczną służącą do instalacji mikrofonów na jednym statywie. Przeznaczone są według producenta do rejestracji chórów, orkiestr czy w całości zestawu perkusyjnego. Dzięki filtrowi 0/75/150 Hz oraz tłumikowi 0/-10/-20 stają się uniwersalne i elastyczne w pracy. Dostępne są w dwóch wersjach kolorystycznych.

 

[img:1]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: małomembranowe
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 12 mV/Pa (-38 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz)
  • Pasmo przenoszenia: 25 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 16 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 137 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

[img:8]

 

Ze względu na charakterystykę pracy mikrofonu wymaga on dodatkowego zasilania phantom, które wysyłamy jednym przyciskiem na interfejsie. Po ustawieniu na poprzeczce, która w tym wypadku świetnie się sprawdza przechodzimy do brzmienia. Poniżej do odsłuchu próba rejestracji zestawu perkusyjnego w panoramie.

 

Próbka możliwości Sontronics STC-1S (Overhead LP):

 

Mikrofon jest bardzo czuły i dokładny. Kardioidalna charakterystyka pozwala na rejestrację również w znacznej części akustyki i wybrzmienia w samym pomieszczeniu. Brzmienie jest jasne, czytelne, a detale szczegółowe. Powyższe nagranie prócz umieszczenia w panoramie nie ma w sobie żadnej ingerencji zewnętrznych wtyczek. Mikrofony możemy rozszerzyć o wymienne kapsuły zmieniające charakterystykę - OMNI (dookolna) oraz HYPER (hyper-kardioidalna).

 

 

 

Sontronics DM-1B

Ten kolos to wielkomembranowy mikrofon stworzony do nagłaśniania instrumentów brzmiących w niskich rejestrach, nam posłuży więc do nagłośnienia stopy. Dostarczony został w eleganckim aluminiowym casie z myślą o wielu latach pracy w studio, czy przede wszystkim - na scenie. Jest to również mikrofon pojemnościowy, więc tak jak powyższy model STC-1S potrzebuje zewnętrznego zasilania phantom.

 

[img:2]

 

Cała seria mikrofonów do perkusji została zaprojektowana przez samego założyciela oraz głównego projektanta firmy Trevora Colleya. Postanowił zmienić panującą tendencję używania różnych mikrofonów w różnych miejscach oraz różnych instrumentach i stworzył serię, która swą nazwą będzie wskazywać przeznaczenia zgodnie z wolą producenta.

Mikrofony powstały w oparciu o szczegółowe badania oraz testy różnych dźwięków pod kątem pasma, co pozwoliło mu znaleźć idealny zakres częstotliwości dla swoich mikrofonów, stąd też specjalistyczne mikrofony do tomów, werbli oraz stóp.

 

[img:3]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Średnica kapsuły: 32.0 mm
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 6 mV/Pa (-45 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 155 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

Posiada przełącznik tłumienia -15 dB, dzięki któremu mikrofon radzi sobie z natężeniami dźwięku dochodzącymi do 155 dB. Jego solidna konstrukcja oraz dodatkowy case gwarantują lata użytkowania. Poniższe próbki zostały zarejestrowane na dwóch różnych bębnach. Pierwszy z nich to już nieco vintage'owy Tama Rockstar DX produkcji japońskiej oraz DW Design - nowość od tego producenta.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1B (Centrala TAMA):

Próbka możliwości Sontronics DM-1B (Centrala DW):

 

Mikrofon specjalizuje się w niskim paśmie i to prawda - brzmi bardzo klarownie i nie zatyka się. W porównaniu do znanych mi mikrofonów innych producentów, a mówimy tu o dwóch najpopularniejszych modelach znanych firm jest dokładniejszy i daje więcej szczegółów w róznej dynamice. Wykręcenie na equalizerze docelowego brzmienia z podanego sygnału to już bułka z masłem - zakres jest na tyle szeroki, że prócz dołu mamy ciepłym wspaniały środek, który daje nieco oldschoolowe brzmienie. Myślę, że mikrofon również świetnie może się sprawdzić przy rejestracji basu w studio - na pewno pozwoliło doskonale uzupełnić brzmienie.

 

 

 

Sontronics DM-1S

Analogicznie do poprzedników - litera S na końcu oznaczenia producenta oznacza "Snare". Jest to kolejny mikrofon pojemnościowy, wymagający zewnętrznego źródła napięcia, dostarczany wraz z klipsem umożliwiającym zamontowanie go do werbla. Dołączona łódeczka z dystansem pozwoli nam również umieścić mikrofon na statywie - wedle uznania i wizji realizatora. DB-1S jest mały i sprawia wrażenie delikatnego, co zmienia się wraz z kontaktem z solidną obudową i konstrukcją. Wyposażony został w tłumik 10 dB, więc wbrew woli konstruktora możemy go użyć również innych instrumentów, ale cicho sza!

 

[img:4]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 8 mV/Pa (-42 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 30 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 135 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

[img:5]

 

Poniżej dwie próbki nagranych werbli - pierwszy to akrylowy PDP w rozmiarze 14 x 5, naciągi standard - Ambassador Coated i Snare na dole. Drugi to werbel od zestawu DW Design. Oba zostały zarejestrowane z jednego mikrofonu z góry przypiętego do obręczy.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1S (Werbel PDP):

Próbka możliwości Sontronics DM-1S (Werbel DW):

 

Mikrofon wydaje się matowy i nieco suchy, jednak mi osobiście ten charakter odpowiada ze względu na bogactwo barwy oraz rejestrowane pasmo, które daje nadzieję na ukręcenie swojego brzmienia w trakcie miksu i nadania ostatecznego kształtu brzmieniowego. Miałem problemy z wyregulowaniem poziomu sygnału w interfejsie, ale tłumik załatwił sprawę.

 

 

 

Sontronics DM-1T

Ostatni z testowanych mikrofonów to ten dedykowany do tomów. Z pozoru identyczny jak jego brat do werbla, różna jest ich konstrukcja. Producent wyposaża go również w klamp do zamocowania do obręczy z łódką.

 

[img:7]

 

Specyfikacja techniczna: 

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 8mV/Pa (-42 dB ±1 dB), (0 dB =1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 30 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 135 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

[img:6]

 

Próbki zostały zarejestrowane na zestawie Tama Rockstar DX, bębny o rozmiarach 14 x 12 oraz 16 x 16 oraz zestawie DW Design o rozmiarach 10 x 8, 12 x 9, 16 x 14.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1T (Tomy TAMA):

Próbka możliwości Sontronics DM-1T (Tomy DW):

 

Dominującym pasmem jest tu ciepły środek i w tym rejestrze specjalizują się DB-1T. Również zostały wyposażone w tłumik 10 dB do lepszej kontroli i wysterowania. Mają bardzo skuteczny wysoki środek więc myślę, że z powodzeniem może również posłużyć jako wspomagasz do stopy i rejestrowaniu górki.

 

Podsumowanie

Sontronics nie są tanie, bowiem za wymieniony wyżej zestaw przyjdzie nam zapłacić ok. 5.000 złotych, jednak w podstawowym secie możemy się zmieścić w ok. 3.000 zł. Są to zawodowe narzędzia do rejestracji profesjonalnych śladów perkusyjnych dla ludzi z dużą wyobraźnią i minimalną wiedzą na temat realizacji.

Jest to bez wątpienia bardzo interesująca pozycja do przemyślenia i warto przy projektowaniu swojego ministudia wziąć je pod uwagę, gdyż jak udowodniły są uniwersalnymi narzędziami i skoro ja poradziłem sobie z nimi - Wy na pewno również.

 

[img:9]

Gdzie kupić?

Sontronics Sontronics www.sontronics.com

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Sontronics rozwiń listę sklepów

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz